F787d1b36252f4d6fc0acf5206d7c6c83718955c

"Ik heb een baan vol afwisseling, uitdagingen en kansen."

Renate Schrooders

Mijn naam is Renate Schrooders, ik ben 51 jaar, getrouwd met Werner en moeder van Gianna en Luca. Ik werk al bijna 30 jaar met veel plezier als leerkracht op de Adelante Mytylschool in Valkenburg aan de Geul.
Ik kreeg het stokje voor deze rubriek van Brigitte van Rassel. Met haar heb ik in Maastricht op de Pabo gezeten en we gingen samen in oktober 1989 onze stage speciaal onderwijs lopen op de mytylschool van het toenmalige Franciscusoord. Met knikkende knieën stapte ik de eerste dag de school binnen; ik vond het spannend en had geen idee wat ik moest verwachten van lesgeven aan kinderen met een beperking. Die spanning viel gelukkig heel snel weg toen ik ontdekte dat dit niet veel anders was dan lesgeven op een “gewone” school. Ik vond de stage geweldig en toen ik in mei 1990 mijn diploma kreeg mocht ik meteen beginnen met vervangen op de mytylschool. Ik ben er nooit meer weggegaan! Ik volgde tijdens mijn eerste jaren in de avonduren de opleidingen Speciaal Onderwijs en Remedial Teaching en werkte overdag met veel plezier in alle afdelingen van de school.

Het leuke van werken op onze mytylschool is dat er veel verschillende afdelingen zijn en dat je dus makkelijk kunt wisselen van werkplek. Hierdoor voorkom je dat je jaren dezelfde groep hebt en gaat vastroesten in je werk. Je kunt jezelf blijven uitdagen door te wisselen van team en doelgroep kinderen. Momenteel werk ik op de leerweg basisonderwijs en vorm samen met onderwijsassistente Nancy Dinjens het klassenteam van groep 5. Mijn beroep en werkplek kennen veel leuke kanten; kinderen én hun ouders helpen om te groeien op alle vlakken, samenwerken met heel veel professionals binnen en buiten Adelante, ieder jaar een groot aanbod aan nascholingsmogelijkheden, geen sleur want elke werkdag is anders en samen mogen werken met leuke collega’s. Door het beste uit mezelf te halen kan ik ook het beste uit mijn leerlingen halen. De sfeer in de groep en het leerklimaat vind ik de twee belangrijkste pijlers van onze klas. Als een kind zich prettig en veilig voelt kan het zich optimaal ontwikkelen en tot leren komen. We werken op school met de GDO-methodiek (Groepsdynamisch Onderwijs) en dit zorgt voor een fijn klimaat voor onze kinderen.

Werken in het onderwijs is tegenwoordig ook bezig zijn met veel uitdagingen. Er komen nieuwe vakken bij (bijvoorbeeld Engels, digitale geletterdheid, techniek, burgerschap, computational thinking) en al deze vakken moeten naast de bestaande vakken gegeven worden. Er wordt veel administratief werk gevraagd en ik vind dat hier soms te veel tijd aan besteed moet worden. De werkdruk is toegenomen en er is een tekort aan vervangers op school. Het is jammer dat de Pabo’s geen aandacht meer geven aan het speciaal onderwijs en dat er daardoor geen stagiaires meer komen werken op onze school. Een fijne stage kan immers resulteren in een fijne werkplek. Er zijn veranderingen nodig in het onderwijs, maar heel langzaam lijkt er beweging in te gaan komen. Volgens mensen om mij heen is mijn glas meestal half vol; ik heb ook nu vertrouwen in de toekomst.

Werken bij Adelante is leuk. Ik ben trots op mijn werk en voel me gewaardeerd. Ik heb een baan vol afwisseling, uitdagingen en kansen.

Ik geef het stokje graag door aan Laura Minghetti, opleidingsfunctionaris in Hoensbroek.